sobota, 4 lipca 2015

"OKULARNIK" KATARZYNA BONDA

Katarzyna Bonda nazwana została królową polskiego kryminału. Sama używa tego tytułu chętnie, posiada nawet pieczątkę z koroną nad nazwiskiem. Niestety wydaje mi się, że autorka bardzo chciałaby, by każda jej książka utwierdzała czytelników w przekonaniu, że nazywanie Bondy najlepszą z najlepszych to nie pomyłka. 

"Okularnik", kolejna powieść Bondy z cyklu Sasza Załuska miał być tak bardzo królewski i najlepszy, że pisarka nieco się zapędziła. Opasłe tomisko to majstersztyk pod względem technicznym. Jest dopracowany tak bardzo, że aż przeraża. 

Ja serio lubię perfekcyjne fabularnie, wielowątkowe powieści. Lubię też bardzo grube książki, więc ponad 800 stron "Okularnika" mnie nie zniechęciło. Coś jednak nie wyszło, coś nie zagrało. 
Książka jest, używając kolokwializmu przekombinowana. 
Cóż z tego, że Katarzyna Bonda konsultowała się z 30 specjalistami. Cóż z tego, że "Okularnik" jest powieścią dla czytelnika, który lubi literackie wyzwania, skoro fabuła jest tak zagmatwana,a mnogość wątków tak wielka, że nie sposób odnaleźć się w powieści bez robienia notatek lub schematów ilustrujących związki między bohaterami. 

Jest więc Gdańsk - obecnie, tereny Hajnówki w roku 1946, czasy PRL-u, wątki historyczne, kryminalne, lata '90, te trochę przed i trochę po nastaniu nowego Millenium, jeden wielki misz -masz, połączony co prawda bardzo skrupulatnie i szczegółowo, jednak niejasno i nieczytelnie. Za dużo tego, po prostu za dużo. 
Dokładając do tego jeszcze przygody Saszy Załuskiej - czyli jej historię, jej wątek w książce: bum!. Nie - da - się - tego - ogarnąć. 

Wiem, wiem. Każda opinia powinna zawierać opis fabuły, lekkie streszczenie bądź wprowadzenie. Wybaczcie, nie dam rady. 
Napiszę tylko, że Sasza Załuska w poszukiwaniu Łukasza, znanego z "Pochłaniacza" zawędruje na wschód Polski. Tam znajdzie się w samym środku intrygi kryminalnej, której początki sięgają drugiej połowy lat '40. 

Katarzynie Bondzie należy się jednak wielki ukłon z powodu poruszonego w powieści motywu żołnierzy wyklętych. Autorka wykazała się odwagą, gdyż temat jest bardzo kontrowersyjny. Zainteresowanych odsyłam do wyszukiwarek internetowych pod hasłem Romuald Rejs. Bonda nie bawi się w poprawność polityczną i pisze wprost, że oddział Rejsa dokonał zbiorowej egzekucji na cywilach, w tym kobietach i dzieciach.  
Autorka odwołuje się do prawdziwych wydarzeń, do mordu oddziału Rejsa na prawosławnej ludności cywilnej w wsi Zaleszany i Puchałach Starych. 
Czytając epilog oraz dedykacje, jakie Bonda umieściła w książce, można zauważyć, że jest to dla niej bardzo ważny temat. 

Rekapitulując, uważam że "Okularnik" to powieść perfekcyjna, dopracowana w najmniejszym szczególe. Jednak nie zawsze to, co jest doskonałe i idealne, będzie się czytelnikowi podobało. 

K.K.

Za możliwość przeczytania książki bardzo dziękuję księgarni internetowej:


14 komentarzy:

  1. Bardzo często ostatnio słyszę o książkach tej autorki, jednak dopiero przekonuje się do tego gatunku, więc na razie nie sięgnę, e też książek Bondy nie wykluczam całkowicie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię kryminały, jednak nigdy nie miałam jeszcze okazji poznać twórczości p. Bondy. Czas to zmienić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. I tego się obawiałam...... jakoś u mnie zachwytu nad poprzednią częścią nie było to chyba tą sobie odpuszczę i te 800 stron mnie przeraża . Jak czytam to mnie nic no prawie nic nie ciągnie do niej ;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Z książkami o tematyce około historycznej nie zbyt mi dobrze wychodzi, chociaż staram się to zmienić. Lecz gdy widzę, że książka ma 800 stron, to czuję że nie wytrzymam przy niej. Tej książce jednak odmówię. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Do tej pory Bondy przeczytałam tylko poradnik, ale muszę w końcu zabrać się za "Pochłaniacza" :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta seria jeszcze przede mną. Ale cieszy mnie Twoja opinia, bo obie książki mam na półce :). Mam nadzieję że i mi się spodobają.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w planach twórczość tej autorki, lecz najpierw muszę uporać się z obecnymi zaległościami czytelniczymi.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam w domu jedną powieść tej autorki, "Pochłaniacza", ale póki co brakuje mi czasu, by się za nią zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie no... ja to w końcu muszę poznać tę autorkę! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie wciągnęła od pierwszej strony. I ten wątek z wymordowaniem wsi. Bardzo dobrze czytało mi się tę część.

    OdpowiedzUsuń
  11. Póki co czytałam tylko ,,Pochłaniacza", ,,Okularnik" trochę mnie przeraża swoją objętością - chyba przełożę go sobie na zimę, gdy będę mieć więcej czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. 100% racji! Dopracowana do perfekcji, prawdziwe cacuszko.

    OdpowiedzUsuń
  13. Planuję przeczytać :) Ale najpierw muszę poznać "Pochłaniacza".

    OdpowiedzUsuń
  14. Panią Katarzynę Bondę kojarzę teraz tylko z tego, że jej książki mają zostać wydane w Wielkiej Brytanii. Nic jej pióra nie czytałam, ale powiem szczerze, że jakichś wielce pochlebnych opinii to ona nie zbiera. Prawdopodobnie na Okularnika się nie skuszę bo nie dość, że jestem beznadziejna w łączeniu wielu wątków naraz, to opasłe tomiska to zdecydowanie nic dla mnie. :(

    Pozdrawiam,
    Skrzynka Pełna Książek

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze, również te negatywne - często dają do myślenia :)
Spam usuwam. Podawanie adresu swojego bloga w każdym komentarzu nie jest fajne - szybciej zajrzę do Ciebie, jeżeli treść komentarza mnie zainteresuje/zaintryguje/pobudzi do refleksji, niż wtedy, gdy będziesz wklejał/wklejała linki :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...