czwartek, 2 stycznia 2014

POZNAĆ INDIE, CZYLI KLIKLA KSIĄŻEK W TYM TEMACIE

Indie to fascynujący, pełen sprzeczności i wielkich kontrastów kraj. Dlatego też postanowiłam poświęcić kilka chwil na napisanie recenzji kilku książek, które traktują właśnie o tym państwie. Prawdopodobnie moje recenzje nie będą ukazywały się cyklicznie, ale postaram się co najmniej raz w miesiącu dodać opis "indyjskiej" książki. Żeby zachęcić Was nieco do zaglądania na mojego bloga, wrzucam krótkie opisy książek, których recenzje będą się tutaj pojawiały. Już teraz zapraszam do czytania, mam nadzieje, że moje książkowe propozycje przypadną Wam do gustu!



Akcja powieści Davida Robertsa rozgrywa się właśnie w Indiach. Po ucieczce z australijskiego więzienia Roberts trafił do Bombaju, gdzie znalazł azyl w miejskich slumsach. Pracował tam jako lekarz, poznając specyfikę tego miejsca, nawiązując przyjaźnie i odnajdując nowy sens życia. Wreszcie, z braku wrażeń Roberts wchodzi również w struktury mafijne. "Shantaram" to piękna historia: o miłości, lojalności, przyjaźni i kraju, który stanowi nierozerwalną część tej opowieści. 

"Maximum city. Bombaj" napisany przez Suketu Metha, to według "The Times" objawienie pod każdym względem. "The Financial Times" stwierdza, że w kategorii literatury faktu to najlepsza książka o Indiach ostatnich dwudziesty lat. Autor wraca do swojego rodzinnego Bombaju po 21 latach nieobecności i pragnie odkryć go na nowo, swoimi wrażeniami dzieląc się z czytelnikami."Maximum..." to opis metropolii od slumsów, do luksusowych apartamentów, pokazujący miasto od dzielnic biedy po najwyższe szczyty władzy.

"Indie. Miliony zbuntowanych" to podróż po kolejnych indyjskich miastach, podczas której poznajemy wielowymiarowość tego kraju. V. S. Naipaul pokazuje nam Indie pędzące ku nowoczesności a jednocześnie zakorzenione w tradycji. Trzeba również dodać, że autor to laureat literackiej Nagrody Nobla z 2001 roku. 
Polski akcent w egzotycznej podróży po literackich Indiach. Paulina Wilk napisała reportaż, w którym oprowadza nas po tym pełnym skrajności kraju. Pokazuje, że Indie nadal są pełne podziałów, mimo tego, że dążą do nowoczesności jak rozpędzony pociąg.  Paulina Wilk posługuje się ponadto bardzo plastycznym językiem, dzięki któremu jej opisy są żywe, kolorowe, pełne emocji i energii. Świetnie napisany reportaż. 

"Gang różowego sari" to książka, która tak mocno odbija się na księgarnianej półce, że trzeba ją zauważyć. Kiedy już po nią sięgniemy, zauważymy że to bardzo ciekawa historia, traktująca o kobietach, które sprzeciwiły przemocy wobec kobiet, nadal bardzo powszechnej w Indiach. Mają słodkie, różowe sari i urocze - również różowe - kije. Jednak kiedy na ich drodze stanie mężczyzna, który podniósł rękę na swoją żonę, wtedy przestaje być różowo. 

Vikram Chandra napisał thriller, który szybko zyskał miano "indyjskiego Ojca Chrzestnego". To kolejna już powieść o Bombaju, mieście miłości, zdrady, wielkich tragedii i ryzykownych gier. "Święte gry" to ogromna ilość historii, które łączą się ze sobą, opowiadają o życiu i śmierci, samotności, etyce. A to wszystko w mieście, które jest równie fascynujące, co budzące niepokój i niepewność. 


"Uśmiechy Bombaju. Podróż do Indii zmieniła moje życie" to opowieść o wakacjach, które stały się początkiem nowego życia. Autor książki pojechał do Indii właśnie po to, by w tym egzotycznym kraju spędzić wolny czas. Początkowo niechętny, wkrótce przekonał się do tego kraju. Po roku wrócił do Indii ponownie. Tym razem trafił do Bombaju. To, co zobaczył na miejscu zmieniło na zawsze jego myślenie. Dzieci, które przeszły w życiu więcej, niż niejeden dorosły, mają uśmiechnięte buzie. To właśnie one popchnęły Jaume Sanllorente do działania. Sprzedał wszystko, co posiadał, założył organizację "Uśmiechy Bombaju" i przeniósł się w miejsce, gdzie czuje się najbardziej potrzebny i gdzie jego życie ma sens. 


Wszystkie książki: 

Shantaram
autor : Gregory David Roberts
wydawnictwo: Świat Książki
liczba stron: 670
rok wydania: 2008
oprawa : twarda

Maximum City. Bombaj.
autor: Suketu Mehta
wydawnictwo: Namas
liczba stron: 637
rok wydania: 2011
oprawa :  miękka

Indie. Miliony zbuntowanych.
autor: V.S. Naipaul
wydawnictwo: Czarne
liczba stron : 600
rok wydania: 2013
oprawa: miękka

Lalki w ogniu. Opowieści z Indii.
autor: Paulina Wilk
wydawnictwo: Carta Blanca 
liczba stron: 264
rok wydania: 2011
oprawa: miękka

Gang różowego sari.
autor: Amana Fontanella-Khan
wydawnictwo: Wielka Litera
liczba stron: 304
rok wydania: 2013
oprawa : miękka

Święte Gry.
autor: Vikram Chandra
wydawnictwo: Sonia Draga
liczba stron: 1088
rok wydania : 2007
oprawa : miękka

Uśmiechy Bombaju. Podróż do Indii zmieniła moje życie.
autor: Jaume Sanllorente
wydawnictwo : Świat książki
liczba stron : 192
rok wydania : 2010
oprawa : miękka

Mam nadzieję, że lista książek o Indiach, które chcę Wam zaprezentować znacznie się powiększy. Mam na myśli jeszcze kilka tytułów, w których posiadaniu dotychczas nie jestem (ale mam nadzieję, że to się niedługo zmieni :) 

Co myślicie o takim cyklu?

K.K. 





16 komentarzy:

  1. Bardzo lubię książki podróżnicze, Indie to jednak dla mnie zagadka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm, bardzo ciekawe publikacje. I okładki przyciągają oko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja - niestety - zwracam uwagę na okładki ; )

      Usuń
  3. Cykl ciekawy, z tej listy czytałam tylko "Shantaram", więc mam co nadrabiać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dalekie kraje bardzo mnie interesują, bo fascynuje mnie wszelka odmienność kulturowa, dlatego z przyjemnością będę spozierać na ten cykl. Sama za mało poświęcam się tej pasji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Indiami nigdy za bardzo się nie interesowałam, choć filmy bollywoodzkie po prostu ubóstwiam! :D Z powyższych pozycji zaintrygowały mnie: "Indie. Miliony zbuntowanych", "Lalki w ogniu" (mam wrażenie, że sporo tu znajdę info o kastach w Indiach), "Gang różowego sari" (intrygujący tytuł, okładka i opis). Sam cykl to świetny pomysł. :) Może niebawem i ja skuszę się na takie książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowa! Postaram sie recenzować jakąś "indyjską" książkę raz w miesiącu, może uda się częściej :)

      Usuń
  6. Od jakiegoś czasu bardzo interesuję się Indiami, więc będę miała te książki na uwadze. :) Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się tam pojechać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Sporo interesujących książek. Zwłaszcza dla osób, które chciałyby czegoś więcej się dowiedzieć o Indiach. Gdybym miała wybrać tylko jedną, miałabym twardy orzech do zgryzienia....

    OdpowiedzUsuń
  8. No niestety nie mój kliamt, być może kiedyś dorosnę do takich ksiazek.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam ,,Lalki w ogniu" - rzeczywiście jest to świetny reportaż, który do tej pory zajmuje jedno z najważniejszych miejsc na mojej półce.

    Jeśli w najbliższym czasie planujesz zająć się literaturą podróżniczą to proponuje Ci dołączyć do wyzwania ,,Odkrywamy białe plamy", nad udziałem w którym kiedyś się zastanawiałaś:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, owszem, pamiętam! Wklejam banerek i zapisuje sie do wyzwania :)

      Usuń
  10. Historia i kultura Indii wydaje mi sie bardzo ciekawa. Chętnie przeczytam któraś z tych książek:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Cykl ciekawy :D
    Chętnie bym coś przeczytała z tego spisu :)
    Szczególnie ten gruby tom liczący ponad 1000 stron! :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię tematykę indyjską, na pewno będę chciała przeczytać przynajmniej jedną z Twoich propozycji :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze, również te negatywne - często dają do myślenia :)
Spam usuwam. Podawanie adresu swojego bloga w każdym komentarzu nie jest fajne - szybciej zajrzę do Ciebie, jeżeli treść komentarza mnie zainteresuje/zaintryguje/pobudzi do refleksji, niż wtedy, gdy będziesz wklejał/wklejała linki :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...