niedziela, 26 stycznia 2014

PRZEDPREMIEROWO "RANCZO" R. BRUTTER, J. NIEMCZUK

Źródło: http://www.wydawnictwoliterackie.pl/
Na dworze zimo, mroźno i ponuro.... A w Wilkowyjach jak zwykle świeci słońce! Tym razem w podróż do sielankowej, pełnej filozoficznych dyskusji i polsko - polskiej wojenki z amerykańską interwencją wsi zabiera nas Wydawnictwo Literackie.

Po prostu kocham ten serial! Wiele osób dziwi się, że jestem jego fanką, gdyż ogólnie gustuje w zupełnie innych gatunkach, ale nic tak nie poprawia mi humoru, jak wizyta w Wilkowyjach

Z książką autorstwa Roberta Bruttera i Jerzego Niemczuka jest podobnie. Na kartach powieści ponownie spotkałam moich ulubionych bohaterów oraz miejsce, w którym nawet pijaczkowie pod sklepem toczą intelektualne, filozoficzne wręcz rozmowy. Między wójtem a plebanem trwa nadal wojna, ptaki ćwierkają, bimber leje się strumieniami a amerykanka Lucy z swoim niesłabnącym optymizmem poznaje wiejską mentalność i próbuje ją zmienić. 

Znacie mniej więcej fabułę? Jeśli nie, spieszę z małym skrótem. Lucy Wilska, amerykanka polskiego pochodzenia odziedziczyła po babci dworek na polskiej prowincji. Będąca na życiowym zakręcie dziewczyna decyduje się na podróż do Polski w celu sprzedania posiadłości. Gdy zjawia się w Wilkowyjach, postanawia przenocować w dworku... Jedna noc zmienia się w dłuższy pobyt, a wójt Paweł Kozioł, który chciał kupić dworek dla córki, musi kombinować, jak wykurzyć Amerykankę ze wsi. Tak zaczyna się ta wspaniała opowieść... Banalne? Być może, ale podane w taki sposób, że nie ma mocnych, trzeba się uśmiechać. I to bardzo szczerze. 

Każda strona książki to nagłe wybuchy śmiechu, fenomenalne cytaty, garstka wzruszenia i dużo optymizmu! Oczywiście fanów serialu nie będę musiała zachęcać do przeczytania książki. Całą resztę zachęcam ogromnie, szczególnie teraz, kiedy pogoda nie wpływa na dobry nastrój. Tak pozytywnej, pełnej radości publikacji dawno nie czytałam! :)

Pamiętacie tekst piosenki Anny Jarkusztowicz ?  

"Znów pobiegłam na kres świata,
może dalej, czyli tu.
A tutaj życie - sen wariata, 
wreszcie życie jak ze snu."





O serialowych Wilkowijach pisałam już na moim drugim blogu, który w tym momencie czeka na lepsze czasy. Mam nadzieję, że nastąpią one niebawem, gdyż w mojej głowie dojrzewa kolejny projekt, który za pośrednictwem drugiego bloga chciałabym zacząć już wiosną. Zainteresowanych postem o Wilkowyjach zapraszam tutaj : KLIK

K.K.

Za tekst książki bardzo serdecznie dziękuję WYDAWNICTWU LITERACKIEMU

                               Recenzja bierze udział w wyzwaniu :"Polacy nie gęsi"

PS Robię projekty - ale ze mnie hipster :)



18 komentarzy:

  1. "Ranczo" uwielbiam i oglądam namiętnie, co w moim przypadku jest również dziwne, gdyż jest to jedyny współczesny polski serial, który oglądam. Natomiast nie wiem czy mam ochotę na książkę. Czy dobrze zrozumiałam? To po prostu serial przeniesiony na papier? Nie jest uzupełnieniem serialu? Jeśli tak, to akurat w tym przypadku chyba wolę po raz kolejny obejrzeć powtórkę na TVP Seriale. Zwłaszcza, że kilku aktorów stworzyło naprawdę świetne kreacje :))
    No i czekam na kolejny sezon :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze zrozumiałaś, to serial (chyba do 4 sezonu) przeniesiony na karty powieści. Mnie się bardzo podoba, warto mieć zbiór wszystkich cytatów w jednym tomie :)

      Usuń
  2. Historia może i banalna, ale bardzo pozytywna. I o to chodzi;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam tylko kilka odcinków tego serialu. Dla fanów, to na pewno gratka ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam ten serial, a zwłaszcza prezentowane w nim dialogi. Jeśli za pisanie tej książki zabrali się scenarzyści ,,Rancza" to niedługo moja półka stanie się bogatsza o kolejną powieść:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znoszę... najbardziej idiotyczny z polskich seriali ostatnich lat. Chyba tylko Kiepscy biją na głowę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czaje? Jak można nie widzieć, że to dwa NAJLEPSZE seriale, jakie ostatnio mamy w tv (chodzi mi o PL). Poziom ironni i ilość metafor jest tutaj przeogromna. Nasze polskie piekiełko jest w nich pokazane w sposób bardziej prawdziwy (chociaż przerysowany) niż w tych wszystkich klanach, na wspólnych i innych badziewiach. "Ranczo" czy "Świat według Kiepskich" to jedne z niewielu produkcji, które pokazją naszą rzeczywistość co prawda w krzywym zwierciadle, ale odnoszą się do tak wielu wydarzeń i postaci z najnowszej historii Polski, że wszystkie inne seriale mogą tylko zazdrościć. Nie widać tego? To już nie jest wina scenarzytów czy aktorów ( to co robi obsada Kiepskich czy Rancza, to mistrzostwo świata, Kasia Cichopek czy grający w Klanie mogą im lizać buty), tylko możliwości interpretacyjnych i intelektualnych widza. A to, że ktoś nazywa te seriale idiotycznymi znaczy, że jest po prostu ignorantem i nie widział zbyt wiele. A jeżeli myślisz inaczej, podaj mi proszę polski serial, który jest lepszy od wymienionych. Joł.

      Usuń
    2. jeden? proszę bardzo. "Bez Tajemnic" z rewelacyjnym Radziwiłłowiczem

      Usuń
    3. To było do przewidzenia. Chociaż myślałam, że wymienisz jeszcze "Krew z krwi". Banał :)
      A tak poza tym, dlaczego uważasz, że "Kiepscy" czy"Ranczo" to idiotyczne seriale?

      Usuń
    4. Dlaczego? Bo polskie piekło mam codziennie w wiadomościach. Wolałabym, żeby seriale niosły jakieś mądrzejsze przesłanie niż śmiejmy się z siebie samych. Tyle. Nikomu nie zabraniam oglądać, ale nie wstydzę się śmiało prezentować tego, co o nich myślę.

      Usuń
    5. Acha. Skoro myślimy w kategoriach, że polskie piekło mamy codziennie w wiadomościach, to filmy Smarzowskiego również wrzućmy do kosza. Poza tym argumenty czerpiesz z mojej wypowiedzi.
      PS Ja nie atakuje, tylko dyskutuje, żeby była jasność :)

      Usuń
    6. Wybacz, ale Smarzowskiego i Yoki porównywać nie zamierzam. Podobnie jak filmu i sitcomu. Według mnie zupełnie inny kaliber twórczości artystycznej. Poza tym, Twoja opinia jest równie subiektywna jak moja. Nie stawiam się w opinii eksperta i nie zamierzam, mam nadzieję, że Ty również.

      Usuń
    7. Nie zamierzasz porównywać? Dramat do sitcomu jednak porównałaś. Poza tym, chodzi o Twój tok myślenia, Twoją argumentację, nie zaś o wartość artystyczną. Napisałaś przecież, że polskie piekło masz w wiadomościach, dlatego pokazywanie go gdziekolwiek, uważasz za idiotyczne ( bo takie są Twoim zdaniem ww. seriale, które naszą rzeczywistość pokazują). Idąc Twoim tokiem myślenia, również wymieniony przez Ciebie "Bez tajemnic" jest idiotyczny. Również Smarzowski. Krauze. Sorry, takie miałaś argumenty. O wartości artystyczniej nie było mowy :)

      Usuń
    8. No cóż, widocznie jestem kulturalnym debilem i nie mogę umywać się do Ciebie.
      Jakoś będę musiała przeżyć :)

      Usuń
  6. Ten serial zawsze oglądali moi rodzice, ja jakoś nie miałam okazji.

    OdpowiedzUsuń
  7. Też lubię ten serial, chociaż przekonałam się do niego z czasem dopiero :) Ale nie wiem czy książka mi się spodoba, jakoś trudno mi sobie pewne rzeczy wyobrazić tylko w tej formie. Ale zobaczymy, może przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię pooglądać sobie "Ranczo", chociaż nie wszystkie odcinki mi się podobają... A jeśli chodzi o książkę, to chyba na razie nie mam na nią ochoty, skoro to serial w wersji papierowej ;)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze, również te negatywne - często dają do myślenia :)
Spam usuwam. Podawanie adresu swojego bloga w każdym komentarzu nie jest fajne - szybciej zajrzę do Ciebie, jeżeli treść komentarza mnie zainteresuje/zaintryguje/pobudzi do refleksji, niż wtedy, gdy będziesz wklejał/wklejała linki :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...