sobota, 23 marca 2013

"NIE OPUSZCZAJ MNIE" KAZUO ISHIGURO


Cóż mogę napisać? To piękna książka.Troje głównych bohaterów: Kathy, Ruth i Tommy, to z pozoru zwyczajne nastolatki. Chodzą do szkoły, mają znajomych, nawiązują przyjaźnie, zakochują się. Uwagę czytelnika zwraca jednak fakt, że nigdy nie opuszczają szkolnych murów, nie jeżdżą do domu na weekendy czy ferie, nie odwiedzają ich rodziny. Dla nich takie życie to norma, nie wyobrażają sobie, by było inaczej. 
Bohaterowie od zawsze się przyjaźnią. Stanowią nierozłączne trio, wewnątrz którego ciągle buzuje wiele emocji. Najważniejszym uczuciem, jakie ich łączy jest oczywiście miłość. Kathy zakochuje się w Tommy'm, który jest chłopakiem Ruth. On również zaczyna darzyć ją uczuciem, wydaje mu się jednak, że kocha również Ruth. Ich relacje zaczynają być coraz bardzie skomplikowane, a uczucie które się pojawia, zaczyna być sprawdzianem dla ich przyjaźni. Kathy zamierza jednak wyrwać się z przyjaźni, którą zaczyna uważać za toksyczną i składa wniosek, o zostanie opiekunką...

Książka zawiera elementy science fiction, są one jednak tłem dla historii głównych bohaterów. Fakt ich istnienia ma znaczący wpływ na ich zachowanie, przemyślenia i przeżycia. Nie chciałabym jednak zdradzać fabuły do końca, gdyż odkrycie tajemnicy, którą czujemy od pierwszych stron książki, to bardzo ważny moment dla czytelnika, który kształtuje dalszy odbiór powieści, stosunek do bohaterów i próbę zrozumienia ich uczuć i przeżyć. 

Wiem, że książkę tę można rozpatrywać jako dzieło o moralności i człowieczeństwie. Dla mnie jednak "Nie opuszczaj mnie" to przede wszystkim książka o sensie istnienia. Powieść jest rozważaniem o bólu przemijania, ale także hołdem dla życia, dla każdej dobrej chwili, która może się wydarzyć. Pozwala zrozumieć, że życie to największy skarb a każda dana nam chwila, szczególnie z bliską osobą, jest bezcenna. Myślę, ze po tej lekturze widzi się to bardzo wyraźnie.

K.K

Równie gorąco polecam przepiękny film "Never Let Me Go" z 2010 roku (premiera w PL w 2011 roku pod tytułem "Nie opuszczaj mnie") nakręcony na podstawie książki, z genialnymi rolami fantastycznej Carey Mulligan i wspaniałego Andrew Garfielda.




Oczywiście po premierze filmu wznowiono wydanie książki z zmienioną okładką. Obecnie można kupić ją w takiej wersji, jak zamieszczona na zdjęciu poniżej.






Kazuo Ishiguro, "Nie opuszczaj mnie"
oprawa: miękka
liczba stron: 320
tłumaczenie: Andrzej Szulc
wydawnictwo ALBATROS



5 komentarzy:

  1. Zarówno film, jak i książka jeszcze przede mną i nie mogę się doczekać, kiedy znajdę chwilkę wolnego:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Widziałam jedynie film - zrobił na mnie ogromne wrażenie!
    Mam nadzieję, że w niedługim czasie uda mi się zajrzeć książce pod okładkę;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film jest świetny, książka... hmm, czyżby odrobinę gorsza? Takie mam odczucia.

      Usuń
  3. Ani książka, ani film nie wpadły mi jeszcze w ręce. Czas nadrobić te zaległości:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze, również te negatywne - często dają do myślenia :)
Spam usuwam. Podawanie adresu swojego bloga w każdym komentarzu nie jest fajne - szybciej zajrzę do Ciebie, jeżeli treść komentarza mnie zainteresuje/zaintryguje/pobudzi do refleksji, niż wtedy, gdy będziesz wklejał/wklejała linki :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...